Dynamiczny rozwój e-administracji sprawia, że dostęp do usług elektronicznych oraz płatności bezgotówkowych staje się coraz bardziej pożądany. Już ponad 65% wszystkich transakcji w Polsce realizowanych jest bezgotówkowo – pokazują wyniki badania przeprowadzonego dla Fundacji Polska Bezgotówkowa [2]. Co więcej, w 2023 r. to w sektorze publicznym odnotowano jeden z największych wzrostów popularności płatności bezgotówkowych – liczba transakcji przekroczyła 8 mln, natomiast ich wartość osiągnęła 1,3 mld zł. Obrót na terminalach zainstalowanych w sektorze publicznym wzrósł w porównaniu do 2022 r. o 28,5%.
– Cyfrowe rozwiązania płatnicze, jak i systemy oraz aplikacje tworzone, aby wspierać kontakty pomiędzy obywatelami, a sektorem publicznym stają się nie tylko coraz bardziej powszechne, ale i coraz bardziej pożądane. Mają także wpływ na dostępność administracji oraz stanowią znaczące udogodnienie dla obywateli. Dzięki nim, procesy związane z płatnościami i komunikacją z urzędami stają się prostsze, szybsze i bardziej efektywne. Cyfryzacja spraw publicznych nabiera rozpędu, a to oznacza, że również oczekiwania i preferencje klientów w zakresie digitalizacji i dostępności płatności bezgotówkowych będą wzrastać. Ważne jest, aby za tymi zmianami nadążały zarówno firmy jak i urzędy. W ramach naszego flagowego Programu oferujemy bezpłatny terminal płatniczy do pobierania wszelkich płatności w przestrzeni publicznej (w szkole, domu kultury, teatrze, bibliotece, zakładzie komunalnym, ośrodku sportu czy na parkingu) – wyjaśnia Zbigniew Wiśniewski wiceprezes zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa.
Bezpłatne terminale dla urzędów, administracji publicznej i firm
Fundacja Polska Bezgotówkowa od ponad 6 lat wspiera i promuje ideę cyfryzacji usług publicznych, dedykowanych mieszkańcom, w tym Smart City oraz Smart Villages. W ramach Programu Polska Bezgotówkowa urzędy, instytucje samorządowe, a także jednostki zależne od samorządów mogą wypróbować terminal płatniczy lub aplikację płatniczą w telefonie całkowicie bezpłatnie. Fundacja pokrywa również koszty finansowe obsługi transakcji.
Co może przynieść wprowadzenie terminala płatniczego?
- To większe bezpieczeństwo i szybkość transakcji – płatności kartą oszczędzają czas i gwarantują bezpieczeństwo oraz poufność transakcji.
- To więcej wygody dla mieszkańców – terminal płatniczy eliminuje konieczność szukania bankomatu czy oczekiwania na zaksięgowanie przelewu, umożliwiając użytkownikom dokonywanie płatności kartą bezpośrednio w danej instytucji.
- To tworzenie nowoczesnego wizerunku – instytucja, która oferuje więcej niż jedną metodę płatności, jest postrzegana jako miejsce nowoczesne i bardziej przyjazne użytkownikom.
Do końca czerwca 2024 r. z Programu Fundacji Polska Bezgotówkowa skorzystało blisko 3 tysiące urzędów i instytucji publicznych, w których łącznie zainstalowano ponad 15 tysięcy urządzeń do przyjmowania płatności bezgotówkowych.
Fundacja Polska Bezgotówkowa na Local Trends 2024
- Cyfrowy samorząd – odpowiedź na wyzwania Cyfrowej Dekady 2030 – to temat debaty zaplanowanej 15 października w drugim dniu Europejskiego Forum Samorządowego Local Trends. Jego organizatorem będzie Fundacja Polska Bezgotówkowa.
W dokumentach strategicznych Unii Europejskiej dotyczących Dekady Cyfrowej 2030 uwzględniono rolę samorządów lokalnych i regionalnych jako kluczowych partnerów w realizacji polityki cyfryzacji. Chociaż główna odpowiedzialność za wdrażanie strategii cyfrowej leży na poziomie krajowym, samorządy odgrywają istotną rolę w kontekście regionalnego wdrażania projektów, zapewniania lokalnej infrastruktury cyfrowej oraz dostarczania cyfrowych usług publicznych. W jaki sposób samorządy mogą najlepiej wykorzystać strategię Dekady Cyfrowej, aby wzmocnić lokalną infrastrukturę cyfrową i usługi publiczne?, Jakie wsparcie jest potrzebne ze strony instytucji unijnych i rządu, aby samorządy mogły skutecznie wdrażać projekty cyfryzacyjne?, Czy zagraniczne inicjatywy technologiczne mogą posłużyć jako model dla innych regionów?- to tylko część pytań, na które odpowiadać będą zaproszeni eksperci.
Debata zaplanowana jest na 15 października 2024 w Sali Ziemi w Poznań Congress Center.
***
***
Fundacja Polska Bezgotówkowa
Fundacja została powołana w celu podejmowania działań w zakresie rozwoju płatności bezgotówkowych w Polsce, w szczególności poprzez rozbudowę sieci akceptacji instrumentów płatniczych, upowszechnianie i promocję obrotu bezgotówkowego, a także działania na rzecz budowy innowacji technologicznych w płatnościach. Interesariuszami Fundacji są: Mastercard, Visa, Ministerstwo Finansów, Związek Banków Polskich, a także banki i agenci rozliczeniowi.
Kontakt dla mediów
Fundacja Polska Bezgotówkowa
Edyta Piaszczyk
epiaszczyk@polskabezgotowkowa.pl
[1] Badanie Maison & Partners dla Fundacji Polska Bezgotówkowa, lipiec 2024
[2] POLASIK Research, Zwyczaje płatnicze a rozwój sieci akceptacji kart w Polsce: badanie konsumenckie 2023, raport badawczy, marzec 2024. Badanie przeprowadzone dla Fundacji Polska Bezgotówkowa