Odpowiadając na rosnące potrzeby coraz bardziej cyfrowych mieszkańców, w urzędach i instytucjach publicznych coraz częściej pojawiają się nowoczesne rozwiązania, np. elektroniczne systemy płatności, czy narzędzia do przyjmowania płatności bezgotówkowych, które dostępne są w różnych punktach – od urzędów, przez szkoły, baseny i biblioteki, aż po instytucje kultury. Rośnie również popularność aplikacji mObywatel – obecnie korzysta z niej już 120 polskich gmin i urzędów miast, w tym duże miasta jak Poznań, Zielona Góra czy Gdańsk, ale też mniejsze urzędy w Złotoryi i Nowej Wsi, czy Namysłowie.
Fundacja Polska Bezgotówkowa od lat konsekwentnie wspiera samorządy w procesie cyfryzacji, przyczyniając się do usprawnienia funkcjonowania administracji publicznej oraz podnoszenia jakości usług świadczonych obywatelom. Dzięki realizowanemu przez Fundację Programowi, możliwe jest m.in. wyposażenie instytucji w terminale płatnicze, umożliwiające przyjmowanie płatności kartą czy telefonem.
– Jednym z celów naszej działalności jest wspieranie procesów cyfryzacji administracji publicznej. Chcemy uprościć załatwianie codziennych spraw oraz płatności w instytucjach i urzędach w całej Polsce. Wprowadzenie terminali płatniczych, urządzeń samoobsługowych oraz rozwiązań do płatności cyfrowych przynosi korzyści zarówno mieszkańcom, jak i jednostkom publicznym. Dzięki innowacjom płatniczym, użytkownicy mogą szybko i bezpiecznie regulować opłaty za różnorodne usługi, co zwiększa wygodę i skraca czas załatwiania spraw urzędowych– mówi Tomasz Misiak, wiceprezes zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa.
Płatności cyfrowe kluczowym elementem rozwoju infrastruktury
Obecnie znaczna część inwestycji miejskich koncentruje się na rozwoju cyfrowych form płatności, a wszystko wskazuje na to, że trend ten będzie się umacniał. Idea Smart City stanowi klucz do wdrażania nowoczesnych usług, które stają się impulsem do poprawy jakości życia mieszkańców oraz zwiększają atrakcyjność danej miejscowości. Do tej pory Fundacja wsparła ponad pół miliona przedsiębiorców i ponad trzy tysiące urzędów jak również projekty dostarczające parkomaty, opłatomaty czy systemy transportu dostarczając im rozwiązania płatnicze. Program Polska Bezgotówkowa w znacznym stopniu przyczynił się także do wzrostu liczby terminali płatniczych na polskim rynku z 0,6 mln w 2018 r. do 1,3 mln w 2024 r., co zapewniło Polsce awans z 16. na 7. miejsce w Europie pod względem liczby terminali na 1000 mieszkańców.
Nowoczesne samorządy w działaniu – Złotoryja i Namysłów
Miasta takie jak Złotoryja i Namysłów już skorzystały z rozwiązań oferowanych przez Fundację, stając się lokalnymi liderami usług cyfrowych. Urząd Miasta w Złotoryi wdrożył terminale płatnicze we wszystkich punktach obsługi mieszkańca. Każdą opłatę – czy to za śmieci, czy za podatki lokalne, można uiścić korzystając z karty płatniczej lub telefonu. Ponadto Złotoryja jako pierwsze miasto w Polsce wdrożyła integrację urzędu z aplikacją mObywatel, dzięki czemu obywatele mogą dokonywać opłat online, bez konieczności wizyty w urzędzie. Miasto dodatkowo zintegrowało swój system z e-usługami, umożliwiając mieszkańcom weryfikacje należności online i natychmiastowe ich uregulowanie. Co istotne, społeczność Złotoryi docenia nie tylko wygodę, ale także przejrzystość nowego rozwiązania.
–Złotoryja to urząd na miarę XXI wieku, jako pierwsi przystąpiliśmy do pilotażu płatności w aplikacji mObywatel, co pozwoliło nam znacząco usprawnić pracę. Jesteśmy otwarci na różne nowości technologiczne – planujemy wdrożenie formularzy elektronicznych, a już w tym roku wprowadziliśmy możliwość bezgotówkowych opłat w strefie płatnego parkowania. Chcemy, aby codzienne sprawy mieszkańców można było załatwiać szybko, sprawnie, wygodnie, a przede wszystkim bezpiecznie – mówi Piotr Kulig, Burmistrz miasta Złotoryja.
Z kolei w Namysłowie wdrożono terminale płatnicze w kluczowych miejscach obsługi mieszkańców – w Urzędzie Miasta i Urzędzie Stanu Cywilnego. Bezgotówkowe formy płatności wprowadzono także w miejskiej bibliotece i ośrodku kultury, co znacząco ułatwiło korzystanie z usług w tych punktach. Nowe rozwiązania spotkało się z pozytywnym odbiorem zarówno ze strony młodszych, jak i starszych mieszkańców.
–Wprowadzenie płatności bezgotówkowych otworzyło urząd na potrzeby mieszkańców Namysłowa, dając im realny wybór w sposobie regulowania opłat. Z perspektywy urzędu i jednostek gminnych to ogromne ułatwienie, transakcje przebiegają szybciej, sprawniej i są bezpieczniejsze. Terminale płatnicze zostały wdrożone niemal we wszystkich instytucjach gminnych, co spotkało się z bardzo pozytywnym odbiorem społecznym. Mieszkańcy często podkreślają, jak bardzo doceniają te zmiany. Dziś płatności bezgotówkowe stały się codziennością dla wszystkich, a wdrożone rozwiązania realnie poprawiają komfort załatwiania spraw urzędowych – mówi Jacek Fior, Burmistrz Namysłowa.
Program Polska Bezgotówkowa dla urzędów i instytucji publicznych
Fundacja Polska Bezgotówkowa od blisko 8 lat aktywnie wspiera instytucje sektora publicznego
w procesie cyfryzacji oraz wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań w administracji i usługach publicznych. W ramach Programu Fundacji, urzędy, instytucje samorządowe, a także jednostki zależne od samorządów mogą bezpłatnie korzystać z terminali płatniczych lub opłatomatów. Fundacja pokrywa koszty wdrożenia urządzeń płatniczych oraz obsługi transakcji bezgotówkowych, a instytucje zyskują możliwość wprowadzenia nowych standardów płatności, dzięki którym mogą zapewnić lepszą jakość obsługi mieszkańców.
Dodatkowo Fundacja oferuje wsparcie rozwiązań technicznych dla transakcji realizowanych online – za pośrednictwem portali samorządowych lub stron internetowych urzędów. Wsparcie to obejmuje różne formy transakcji zdalnych, umożliwiających płatność za pośrednictwem platform internetowych, aplikacji mobilnych oraz kodów QR. Rozwiązania te są nie tylko wygodne i dostępne, ale również zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa – wszystkie transakcje są chronione za pomocą zaawansowanych technologii szyfrowania i autoryzacji, co gwarantuje pełną ochronę danych osobowych i finansowych użytkowników.
Kto może skorzystać z Programu Polska Bezgotówkowa?
- Jednostki samorządu terytorialnego;
- Centralne instytucje publiczne;
- Podmioty zależne od JST i instytucji centralnych, jak np.: publiczne szkoły, przedszkola, ośrodki kultury, straż miejska, urzędy, muzea, teatry, zakłady budżetowe, szpitale publiczne, archiwa, inspektoraty i agencje rządowe, zarządy cmentarzy komunalnych, straż miejska i wiele innych.
Jak skorzystać z Programu Polska Bezgotówkowa?
Wystarczy wypełnić wniosek na stronie Fundacji Polska Bezgotówkowa (www.polskabezgotowkowa.pl) oraz wybrać agenta rozliczeniowego, aby otrzymać ofertę.
Więcej informacji: https://polskabezgotowkowa.pl/dla-instytucji/instytucje/
ePłatności w Urzędzie Miejskim w Namysłowie, https://www.youtube.com/watch?v=uE1ISNUuY9M
ePłatności w Urzędzie Miejskim w Złotoryi, https://www.youtube.com/watch?v=qDL3pZhuF0w