- W edycji rankingu indeksu gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego (DESI) w roku 2022 Polska plasuje się na 24. miejscu wśród 27 państw członkowskich UE. W latach 2017–2022 zagregowany wynik DESI w odniesieniu do Polski przekroczył jednak nieco unijną średnią, co świadczy o tym, że Polska zbliża się do średniej UE.
- W 2021 r. w Polsce odnotowano wzrost odsetka gospodarstw domowych objętych zasięgiem stałych sieci o bardzo dużej przepływności – 70% w porównaniu z 65% w 2020 r. Nadal istnieją jednak wyzwania związane z rozwojem sieci 5G. W szczególności w 2021 r. jedynie 34% gospodarstw domowych było objętych technologią 5G, czyli poniżej średniej UE wynoszącej 65%, zaś częstotliwości przewidziane na tę technologię nie zostały jeszcze rozdzielone.
- Na miejsce Polski w rankingu rzutują ponadto będące poniżej średniej wyniki dotyczące cyfrowych usług publicznych, w przypadku których należy kontynuować wysiłki, aby Polska mogła osiągnąć do 2030 r. cel Cyfrowej Dekady zakładający 100% świadczenia przez Internet kluczowych usług publicznych na rzecz unijnych obywateli i przedsiębiorstw. W połączeniu z dodatkowymi działaniami propagującymi korzystanie z usług administracji elektronicznej wśród przedsiębiorstw i osób fizycznych wysiłki te wpłynęłyby dodatkowo na wzrost korzystania z tych usług oraz na poprawę ogólnego wyniku kraju w tym obszarze. Jeśli chodzi o otwarte dane, Polska nadal osiąga bardzo dobry wynik (95% w porównaniu z 81% w przypadku UE). W rankingu pt. „Stopień zaawansowania wdrożenia polityki otwartych danych w 2021 r.” Polska plasowała się na czwartym miejscu, czyli znacznie powyżej średniej UE.
- Nowoczesne technologie wpływają na wszystkie dziedziny współczesnego życia: przemysł, zdrowie, rolnictwo, optymalizację zużycia energii, ale i życie prywatne każdego z obywateli co jest głównym czynnikiem kształtującym oczekiwania względem administacji. Warunkiem powszechnego stosowania nowych rozwiązań jest jednak istnienie nowoczesnej infrastruktury telekomunikacyjnej, która będzie w stanie zaspokoić zwiększone zapotrzebowanie na transfer danych i utrzyma zwiększone obciążenie sieci. Infrastruktura telekomunikacyjna stanowi krwiobieg całego cyfrowego organizmu samorządowego, czy szerzej, również państwowego.
- Okres pandemii COVID-19, pokazał gwałtowną zmianę w dostrzeganiu potencjału w narzędziach i zdolnościach cyfrowych. Pandemia pokazała, że wiele procesów może być zrealizowanych efektywniej, szybciej i prościej, niż to było dotychczas. Szacuje się, że skutki pandemii przyspieszyły transformację cyfrową w Polsce od 4 do 5 lat. Ilustruje to potencjał tkwiący w transformacji cyfrowej. Powoduje to ogromny skok biznesowy i społeczny oraz faktyczną weryfikację wielu obowiązujących dziś regulacji.
- Mieszkańcy wspólnot samorządowych oczekują poprawy warunków życia, w tym szybkości i łatwości załatwiania spraw administracyjnych – obiegu dokumentów, automatyzacji procesu wydawania prostych decyzji i rozstrzygnięć, skrócenia czasu zbierania i analizy dokumentów, czy dostępu do usług cyfrowych oferowanych przez miasta (np. cyfrowe parkowanie, czy gospodarowanie odpadami).
- Na znaczeniu zyskuje również wygodny i intuicyjny dostęp do usług publicznych, w tym administracyjnych i zasobów otwartych danych publicznych możliwych do ponownego wykorzystania (np. map geodezyjnych), ale także rozwój platform cyfrowych, szczególnie w zakresie usług mobilnościowych.
- Rok do roku, jako Play uruchamiamy około 1000 stacji bazowych telefonii komórkowej w całej Polsce. Jesteśmy najbardziej dynamicznie rozwijającym się operatorem komórkowym w kraju i zdajemy sobie sprawę z konieczności prowadzenia stałego dialogu społecznego. Z naszego doświadczenia wynika, że sprzeciw społeczny jest powodowany niewiedzą podsycaną zazwyczaj przez ludzi posługujących się fałszywymi informacjami, często w cudzym interesie.