Kluczowe zagadnienia:

  1. Rola rządu vs. rola społeczeństwa obywatelskiego

Kompetencje i odpowiedzialność rządu oraz lokalnych i regionalnych władz samorządowych określają jasno ustawy kompetencyjne. Ostatnia powódź ukazała, że rola organizacji pozarządowych i ochotniczych w zarządzaniu sytuacją powodziową jest również bardzo ważna, bo potrafią działać szybko, sprawnie, lokalnie i profesjonalnie. Czy koordynacja działań tych podmiotów sprawdziła się, wymaga korekt, czy zasadniczych zmian? Obecne organizacje pozarządowe okazały się, bowiem ważnym elementem działania w warunkach kryzysowych, wykraczając poza utarte “pospolite ruszenie”, które pamiętamy z powodzi roku 1997.

  1. Systemy wczesnego ostrzegania i przygotowanie do katastrof

Europejski system ostrzegania przed powodzią funkcjonujący od 2012 roku (European Flood Awarness System) i Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej dysponują odpowiednimi narzędziami szacowania ryzyka powodzi na poziomie lokalnym i regionalnym. Czy wykorzystanie tych narzędzi i komunikacja zagrożeń były odpowiednie i pomogły w zarządzaniu powodziami? Jakie kroki powinny mogą być podejmowane przed zagrożeniem, aby minimalizować straty?

  1. Koordynacja i efektywność działań ratowniczych

Jakie wyzwania występują w koordynacji działań służb ratowniczych, wojska, ochotników i agencji pomocowych w czasie kryzysu powodziowego? Jakie są najlepsze strategie na zapewnienie efektywnej współpracy?

  1. Wsparcie dla poszkodowanych i odbudowa

Organy państwa podejmowały szybkie doraźne działania wspierające poszkodowanych, głównie mieszkańców oraz zapewniając tymczasowe obiekty infrastruktury. Na jakim etapie odbudowy i wsparcia rola organizacji pozarządowych jest najistotniejszym i ważnym uzupełnieniem działań państwa? Jakie powinny być priorytety wsparcia osób poszkodowanych przez powódź? Jakie programy odbudowy infrastruktury, mieszkań i gospodarstw rolnych powinny być wdrożone po katastrofie?

  1. Edukacja i świadomość społeczna

Obecna świadomość ryzyka powodziowego jest z pewnością wysoka. Jakie działania powinny być podejmowane, aby z jednej strony ryzyko powodziowe było społecznie rozpoznane, a z drugiej społeczna akceptacja w zakresie zarządzania samym zjawiskiem powodzi było wysokie? a więc jak poprawić i utrzymać świadomość społeczną na temat zagrożeń związanych z powodziami oraz jak zwiększyć zaufanie do koniecznych działań podejmowanych w trakcie katastrof?

Wybierz wydarzenie
Samorządowy Kongres Finansowy14-15 kwietnia 2025, Sopot

ZAPISZ SIĘ NA NEWSLETTER!

W ramach newslettera przesyłać będziemy informacje o inicjatywach Samorządowego Kongresu Finansowego. Możesz spodziewać się także zaproszeń do udziału w debatach, ale również materiałów eksperckich w postaci komentarzy, artykułów czy raportów i filmów video.

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji drogą elektroniczną (newsletter) i listowną na temat innych wydarzeń organizowanych przez Fundację Centrum Myśli Strategicznych. Zgoda jest obowiązkowa. Administratorem moich danych osobowych jest Fundacja Centrum Myśli Strategicznych z siedzibą ul. Stępińska 28, 00-739 Warszawa, e-mail: kontakt@fundacjacms.pl Mam prawo cofnąć zgodę w każdym czasie (dane przetwarzane są do czasu cofnięcia zgody). Mam prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego jakim jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa oraz prawo do przeniesienia danych.*

 

Wyszukaj na stronie

Anuluj wyszukiwanie