Sesja w formule akwarium: Rozmowa  przez cały czas trwania otwarta jest na zabranie głosu przez publiczność w trybie dołączenia do rozmowy na rotacyjnym miejscu dla dyskutantów na scenie. 

 

Konieczność rozpoczęcia prac nad aktualizacją Strategią rozwoju Miasta i przygotowanie Planu ogólnego wynika ze zmian ustawowych. W wyniku nowelizacji ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz innych ustaw, która weszła w życie 24 września 2023 r., wprowadzone zostały istotne zmiany w zakresie planowania strategicznego i planowania przestrzennego. Formalne rozpoczęcie prac nad tymi dokumentami wiąże się z przyjęciem przez Radę Miasta uchwał rozpoczynających prace: odpowiednio o pracach nad Strategią i pracach na Planem ogólnym. Kluczowe skutki wejścia w życie ustawy:

  • dotychczasowe studia uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin, które wyrażają politykę przestrzenną, będą obowiązywać do czasu uchwalenia nowego rodzaju dokumentu – planu ogólnego, ale nie dłużej, niż do 31 grudnia 2025 r. Po tym dniu studium każdej gminy przestanie obowiązywać – niezależnie od tego, czy dana gmina przyjmie plan ogólny;
  • elementy dotyczące polityki przestrzennej (zawarte do tej pory w studium) zostaną podzielone. Część z nich znajdzie się w strategii rozwoju (w szczególności model struktury funkcjonalno-przestrzennej oraz ustalenia i rekomendacje w zakresie kształtowania i prowadzenia polityki przestrzennej) a część w planie ogólnym;
  • plan ogólny będzie miał charakter aktu prawa miejscowego;
  • zapisy strategii rozwoju zostaną powiązane z dokumentami planowania przestrzennego gminy (zarówno z planem ogólnym, jak i z miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego);
  • Strategia rozwoju będzie pełniła rolę dokumentu nadrzędnego określającego politykę przestrzenną gminy;
  • od 1 stycznia 2026 r. gminy będą miały obowiązek opracować strategię rozwoju.

Strategia rozwoju gminy będzie dokumentem określającym politykę rozwoju, w tym politykę przestrzenną gminy. Zarówno plan ogólny, jak i miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego będą musiały uwzględniać zapisy strategii rozwoju gminy. Opracowując plan ogólny trzeba będzie uwzględnić uwarunkowania rozwoju przestrzennego gminy, w szczególności politykę przestrzenną określoną w strategii rozwoju gminy. Natomiast przy sporządzaniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego należy uwzględnić m.in. politykę przestrzenną gminy określoną w strategii rozwoju. Miejscowe plany będą musiały być także zgodne z wytycznymi zawartymi w planie ogólnym. Zgodnie ze znowelizowaną w 2023 r. ustawą o samorządzie gminnym w strategii rozwoju gminy muszą się znaleźć:

  • wnioski z diagnozy sytuacji społecznej, gospodarczej i przestrzennej;
  • cele strategiczne rozwoju w wymiarze społecznym, gospodarczym i przestrzennym;
  • kierunki działań podejmowanych dla osiągnięcia celów strategicznych;
  • oczekiwane rezultaty planowanych działań, w tym w wymiarze przestrzennym oraz wskaźniki ich osiągnięcia;
  • model struktury funkcjonalno-przestrzennej gminy;
  • ustalenia i rekomendacje w zakresie kształtowania i prowadzenia polityki przestrzennej;
  • obszary strategicznej interwencji określone w strategii rozwoju województwa wraz z zakresem planowanych działań;
  • obszary strategicznej interwencji kluczowe dla gminy (jeżeli takie zidentyfikowano) wraz z zakresem planowanych działań;
  • system realizacji strategii, w tym wytyczne do sporządzania dokumentów strategicznych;
  • ramy finansowe i źródła finansowania strategii.
  • ponadto, w strategii można zawrzeć dodatkowe elementy, jeżeli władze samorządowe dojdą do wniosku, że ich umieszczenie w tym dokumencie będzie korzystne z punktu widzenia efektywnego zarządzania miastem.

Kluczowy element, który pojawia się w Strategii, tj. model struktury funkcjonalno-przestrzennej gminy prezentuje cele strategii w ujęciu przestrzennym (graficznie i tekstowo). Stanowi ilustrację założonych efektów realizacji przyjętej w strategii polityki rozwoju w przestrzeni. Prezentuje docelowy obraz, który będzie skutkiem zmian jakie nastąpią w mieście w wyniku realizacji strategii rozwoju. W modelu znajdzie się w szczególności:

  • struktura sieci osadniczej wraz z rolą i hierarchią jednostek osadniczych, czyli np. centra lokalne i dzielnicowe;
  • system powiązań przyrodniczych, czyli np. główne korytarze przyrodnicze;
  • główne korytarze i elementy sieci transportowych, w tym pieszych i rowerowych, np. proponowana sieć metra, sieć tramwajowa, sieć kluczowego układu drogowego;
  • główne elementy infrastruktury technicznej i społecznej, czyli np. program usługowy centrów lokalnych i dzielnicowych.

Wszystkie elementy, które mają być zawarte w modelu struktury funkcjonalno-przestrzennej gminy do tej pory, czyli przed zmianami ustawowymi, były obowiązkową częścią studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Przygotowanie docelowego modelu struktury funkcjonalno-przestrzennej wiąże się ze wskazaniem warunków jego realizacji. W praktyce oznacza to określenie najważniejszych parametrów dla przyszłych działań i sformułowanie rekomendacji, które sprawią, że polityka przestrzenna będzie planowana i prowadzona w sposób zrównoważony, tj. zapewniający równowagę między potrzebami mieszkańców, wymogami rozwoju infrastruktury miejskiej i zachowaniem dbałości o środowisko naturalne.

Wybierz wydarzenie
Samorządowy Kongres Finansowy14-15 kwietnia 2025, Sopot

ZAPISZ SIĘ NA NEWSLETTER!

W ramach newslettera przesyłać będziemy informacje o inicjatywach Samorządowego Kongresu Finansowego. Możesz spodziewać się także zaproszeń do udziału w debatach, ale również materiałów eksperckich w postaci komentarzy, artykułów czy raportów i filmów video.

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji drogą elektroniczną (newsletter) i listowną na temat innych wydarzeń organizowanych przez Fundację Centrum Myśli Strategicznych. Zgoda jest obowiązkowa. Administratorem moich danych osobowych jest Fundacja Centrum Myśli Strategicznych z siedzibą ul. Stępińska 28, 00-739 Warszawa, e-mail: kontakt@fundacjacms.pl Mam prawo cofnąć zgodę w każdym czasie (dane przetwarzane są do czasu cofnięcia zgody). Mam prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego jakim jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa oraz prawo do przeniesienia danych.*

 

Wyszukaj na stronie

Anuluj wyszukiwanie