Sesja w formule akwarium: Rozmowa przez cały czas trwania otwarta jest na zabranie głosu przez publiczność w trybie dołączenia do rozmowy na rotacyjnym miejscu dla dyskutantów na scenie.
Konieczność rozpoczęcia prac nad aktualizacją Strategią rozwoju Miasta i przygotowanie Planu ogólnego wynika ze zmian ustawowych. W wyniku nowelizacji ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz innych ustaw, która weszła w życie 24 września 2023 r., wprowadzone zostały istotne zmiany w zakresie planowania strategicznego i planowania przestrzennego. Formalne rozpoczęcie prac nad tymi dokumentami wiąże się z przyjęciem przez Radę Miasta uchwał rozpoczynających prace: odpowiednio o pracach nad Strategią i pracach na Planem ogólnym. Kluczowe skutki wejścia w życie ustawy:
- dotychczasowe studia uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin, które wyrażają politykę przestrzenną, będą obowiązywać do czasu uchwalenia nowego rodzaju dokumentu – planu ogólnego, ale nie dłużej, niż do 31 grudnia 2025 r. Po tym dniu studium każdej gminy przestanie obowiązywać – niezależnie od tego, czy dana gmina przyjmie plan ogólny;
- elementy dotyczące polityki przestrzennej (zawarte do tej pory w studium) zostaną podzielone. Część z nich znajdzie się w strategii rozwoju (w szczególności model struktury funkcjonalno-przestrzennej oraz ustalenia i rekomendacje w zakresie kształtowania i prowadzenia polityki przestrzennej) a część w planie ogólnym;
- plan ogólny będzie miał charakter aktu prawa miejscowego;
- zapisy strategii rozwoju zostaną powiązane z dokumentami planowania przestrzennego gminy (zarówno z planem ogólnym, jak i z miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego);
- Strategia rozwoju będzie pełniła rolę dokumentu nadrzędnego określającego politykę przestrzenną gminy;
- od 1 stycznia 2026 r. gminy będą miały obowiązek opracować strategię rozwoju.
Strategia rozwoju gminy będzie dokumentem określającym politykę rozwoju, w tym politykę przestrzenną gminy. Zarówno plan ogólny, jak i miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego będą musiały uwzględniać zapisy strategii rozwoju gminy. Opracowując plan ogólny trzeba będzie uwzględnić uwarunkowania rozwoju przestrzennego gminy, w szczególności politykę przestrzenną określoną w strategii rozwoju gminy. Natomiast przy sporządzaniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego należy uwzględnić m.in. politykę przestrzenną gminy określoną w strategii rozwoju. Miejscowe plany będą musiały być także zgodne z wytycznymi zawartymi w planie ogólnym. Zgodnie ze znowelizowaną w 2023 r. ustawą o samorządzie gminnym w strategii rozwoju gminy muszą się znaleźć:
- wnioski z diagnozy sytuacji społecznej, gospodarczej i przestrzennej;
- cele strategiczne rozwoju w wymiarze społecznym, gospodarczym i przestrzennym;
- kierunki działań podejmowanych dla osiągnięcia celów strategicznych;
- oczekiwane rezultaty planowanych działań, w tym w wymiarze przestrzennym oraz wskaźniki ich osiągnięcia;
- model struktury funkcjonalno-przestrzennej gminy;
- ustalenia i rekomendacje w zakresie kształtowania i prowadzenia polityki przestrzennej;
- obszary strategicznej interwencji określone w strategii rozwoju województwa wraz z zakresem planowanych działań;
- obszary strategicznej interwencji kluczowe dla gminy (jeżeli takie zidentyfikowano) wraz z zakresem planowanych działań;
- system realizacji strategii, w tym wytyczne do sporządzania dokumentów strategicznych;
- ramy finansowe i źródła finansowania strategii.
- ponadto, w strategii można zawrzeć dodatkowe elementy, jeżeli władze samorządowe dojdą do wniosku, że ich umieszczenie w tym dokumencie będzie korzystne z punktu widzenia efektywnego zarządzania miastem.
Kluczowy element, który pojawia się w Strategii, tj. model struktury funkcjonalno-przestrzennej gminy prezentuje cele strategii w ujęciu przestrzennym (graficznie i tekstowo). Stanowi ilustrację założonych efektów realizacji przyjętej w strategii polityki rozwoju w przestrzeni. Prezentuje docelowy obraz, który będzie skutkiem zmian jakie nastąpią w mieście w wyniku realizacji strategii rozwoju. W modelu znajdzie się w szczególności:
- struktura sieci osadniczej wraz z rolą i hierarchią jednostek osadniczych, czyli np. centra lokalne i dzielnicowe;
- system powiązań przyrodniczych, czyli np. główne korytarze przyrodnicze;
- główne korytarze i elementy sieci transportowych, w tym pieszych i rowerowych, np. proponowana sieć metra, sieć tramwajowa, sieć kluczowego układu drogowego;
- główne elementy infrastruktury technicznej i społecznej, czyli np. program usługowy centrów lokalnych i dzielnicowych.
Wszystkie elementy, które mają być zawarte w modelu struktury funkcjonalno-przestrzennej gminy do tej pory, czyli przed zmianami ustawowymi, były obowiązkową częścią studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Przygotowanie docelowego modelu struktury funkcjonalno-przestrzennej wiąże się ze wskazaniem warunków jego realizacji. W praktyce oznacza to określenie najważniejszych parametrów dla przyszłych działań i sformułowanie rekomendacji, które sprawią, że polityka przestrzenna będzie planowana i prowadzona w sposób zrównoważony, tj. zapewniający równowagę między potrzebami mieszkańców, wymogami rozwoju infrastruktury miejskiej i zachowaniem dbałości o środowisko naturalne.