Planowane na 2027 rok pełne uruchomienie systemu handlu uprawnieniami do emisji dla sektora budynków i transportu drogowego (ETS2) obejmie wszystkie podmioty i osoby wykorzystujące paliwa na potrzeby ogrzewania i transportu. Po dwudziestu latach funkcjonowania systemu EU ETS (ETS1) to swoiste domykanie podejścia polegającego na obciążeniu kosztami emisji gazów cieplarnianych wszystkich użytkowników paliw. Dotyczy to także samorządów, które odczują dodatkowe koszty w sposób bezpośredni, jak i pośrednio. Mając świadomość skutków wprowadzenia tego kolejnego instrumentu polityki klimatycznej, przewidziano też środki łagodzące, w szczególności Społeczny Fundusz Klimatyczny (SFK). ETS2 i SFK są od siebie ściśle zależne – kontestowanie wprowadzenia nowego systemu handlu uprawnieniami do emisji przekłada się na blokowanie wsparcia z SFK. W dyskusji panelowej z udziałem reprezentantów administracji państwowej oraz samorządowej, a także branży paliwowej będziemy odpowiadać na pytania, jakie działania należy podjąć, aby instrumenty polityki klimatycznej funkcjonowały w sposób spójny a wykorzystanie środków łagodzących było efektywne, w tym jak powinna wyglądać międzyinstytucjonalna współpraca w tym obszarze.
Wystąpienie wprowadzające: ETS2, SFK i KPEiK – w poszukiwaniu spójności :
Prowadzenie:
Panelistki/ści:
Marzena Andrzejewska–Wierzbicka
Dyrektor Departamentu Zarządzania Środowiskiem i Klimatu, Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego
Marcin Jamiołkowski
Zastępca Dyrektora Departamentu Środków Zagranicznych, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
Robert Jeszke
Zastępca Dyrektora IOŚ-PIB ds. zarządzania emisjami, Kierownik KOBIZE
Jan Strubiński
Dyrektor ds. Analiz Rynku, Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego
Katarzyna Zielińska-Heitkötter
Zastępca Dyrektora, Departament Programów Infrastrukturalnych, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej