W tym roku urzędy po raz 7 przygotowują raport o stanie gminy. Samorządy lokalne różnie podchodzą do tego obowiązku – zarówno pod względem zakresu, formy, jak pełnionej przez raport funkcji. Od opisania wszystkiego co było robione w danym roku po celową selekcję i budowę spójnej narracji. Od kilkuset stronicowych opisowych raportów po prezentacje w postaci infografik. Od wypełnienia wyłącznie formalnego obowiązku po wykorzystanie raportu do rzeczywistego dialogu z mieszkańcami i radnymi.

Niezależnie od przyjętego podejścia, samo przygotowanie raportu jest dużym wyzwaniem. Wymaga zebrania rzetelnych danych, ich selekcji, analizy i w końcu prezentacji. Do tego niezbędne są odpowiednie kompetencje, narzędzia i czas. Samorządy lokalne co raz odważniej sięgają po rozwiązania technologiczne pozwalające na choć częściową automatyzację procesu sporządzenia raportu, przy jednoczesnej dbałości o warstwę wizualną. Przykładami tego są zastosowania Business Intelligence (BI) i sztucznej inteligencji (AI).

Podczas panelu będziemy rozmawiać o tym, czy wdrażane przez niektóre urzędy „innowacje” są w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania, z jakimi borykają się pracownicy przygotowujący raport o stanie gminy? Jakie są zalety i wady tych rozwiązań? Czy sprawdzą się one wyłącznie w dużych, czy też małych urzędach? Jakie miejsce w tym wszystkim zajmuje odbiorca raportu?

Dołącz do nas, aby wspólnie zastanowić się nad przyszłością raportów o stanie gminy i możliwościami, jakie niesie ze sobą technologia.

Wybierz wydarzenie
Europejskie Forum Samorządowe13-14 października 2025, Poznań

Wyszukaj na stronie

Anuluj wyszukiwanie