Centralny Rejestr Umów (CRU), czyli kluczowe narzędzie zwiększające przejrzystość i kontrolę obywatelską nad wydatkami publicznymi w Polsce. Jako system teleinformatyczny, CRU umożliwia dostęp do informacji o umowach zawieranych przez jednostki sektora finansów publicznych, co skutecznie pomaga w walce z korupcją, poprawia zarządzanie środkami finansowymi oraz promuje uczciwość i efektywność w administracji publicznej.
Wdrożenie CRU, choć planowane pierwotnie na 2022 rok, było kilkukrotnie przesuwane, a obecny termin to 1 stycznia 2026 roku. Pomimo odsuwania terminu wdrożenia, wiele samorządów z własnej inicjatywy zdecydowało się na uruchomienie lokalnych rejestrów umów, pokazując, jak transparentność może funkcjonować w praktyce. Tymczasem brak jednorodnych standardów powoduje niepewność i chaos w administracji publicznej.
Instytut Finansów Publicznych do dyskusji zaprasza przedstawicieli władz samorządowych, którzy posiadają doświadczenia wprowadzania lokalnych rejestrów umów. Aby podjąć tak ważny temat wszechstronnie, w panelu wezmą udział również: dziennikarz śledczy i polityczny Radosław Gruca oraz Posłanka Koalicji Obywatelskiej z ramienia Partii Zielonych Klaudia Jachira.
Będzie to wyjątkowa okazja, aby poznać perspektywy różnych podmiotów zaangażowanych w proces tworzenia CRU i dowiedzieć się, jak jego implementacja może zmienić zasady gry w polskich finansach publicznych. Więcej o projekcie #TAKdlaCRU