Wprowadzenie
Jednym z elementów pakietu Fit for 55 jest wprowadzenie w UE systemu handlu uprawieniami do emisji dla sektorów budynków i transportu drogowego (tzw. ETS2). W konsekwencji od 2027 roku paliwa wykorzystywane do celów grzewczych i transportu zostaną obciążone dodatkowym kosztem, którego wysokość będzie determinowana kształtowaniem się cen uprawnień do emisji w owym systemie handlu (regulacja dopuszcza start systemu od 2028 roku).
Wprowadzenie nowych obciążeń w tych sektorach może wpłynąć na lokalne inwestycje, planowanie przestrzenne i strategie rozwoju. Ważne jest by procesy inwestycyjne rozpocząć jak najszybciej, wykorzystać jak najwięcej dostępnych środków unijnych i krajowych oraz doprowadzić do owocnego finału w postaci zmian strukturalnych w wykorzystywanym miksie paliwowym. Podmioty powinny być świadome przyszłych wyzwań i planować swój rozwój
w kierunku niskoemisyjnym, tak by jak najwięcej nakładów można było traktować, jako inwestycje a nie jedynie jako koszty.
Uruchomienie systemu handlu uprawnieniami do emisji dla sektora budynków i transportu drogowego (ETS2) dotknie wszystkie podmioty i osoby wykorzystujące paliwa na potrzeby ogrzewania i transportu. Dotyczy to także samorządów, które odczują dodatkowe koszty w sposób bezpośredni, jak i pośrednio – poprzez administrowanie mechanizmów finansowych łagodzenia skutków tego rozwiązania. W szczególności dotyczy to środków Społecznego Funduszu Klimatycznego (SFK), utworzonego specjalnie w tym celu, którego Polska jest największym beneficjentem. Środki SFK mają przyczynić się do sprawiedliwej społecznie transformacji
w kierunku neutralności klimatycznej przede wszystkim poprzez wspieranie niezbędnych zmian, ale także najbardziej wrażliwych na skutki ETS2 gospodarstw domowych i sektorów.
Społeczny Fundusz Klimatyczny to 65 mld EUR do wykorzystania w UE w latach 2026 – 2032,
z czego Polsce przypada 11,44 mld EUR (17,6%, przy czym uruchomienie ETS2 w 2028 roku skutkuje redukcją tej kwoty do 9,6 mld EUR). Dodając do tego obowiązkowy 25% wkład krajowy (3,8 mld EUR) uzyskujemy kwotę ponad 15 mld EUR. Jej wykorzystanie uwarunkowane
jest przygotowaniem Społecznego Planu Klimatycznego (SPK) i to wydaje się obecnie najważniejszym wyzwaniem zarówno dla administracji rządowej, jak i samorządów
oraz pozostałych interesariuszy.
Rekomendacje
- Zacieśnienie współpracy między administracją rządową i samorządami w zakresie prac nad opracowaniem Społecznego Planu Klimatycznego. Współpraca ta powinna obejmować wszystkie obszary i etapy prac. Szczebel samorządowy wydaje się najbliższy podmiotom, które będą najmocniej dotknięte skutkami wprowadzenia systemu ETS2, a zatem najwłaściwszy
dla diagnozy i identyfikowania potrzeb. - Istotną częścią powyższej rekomendacji jest sprawny dwukierunkowy przepływ informacji. Dotyczy to nie tylko relacji między podmiotami administracji rządowej i samorządowej, ale także docierania z informacją do potencjalnych beneficjentów SFK, w tym gospodarstw domowych i mikroprzedsiębiorców. W tym kontekście celowe wydaje się rozpowszechnienie instytucji doradców energetycznych na poziomie gminnym.
- Definicje i kryteria. Trafne, skuteczne i efektywne wykorzystanie środków SFK wymaga opracowania adekwatnych kryteriów alokacji środków Funduszu poprzez odpowiednie zdefiniowanie mierników m.in. ubóstwa energetycznego czy wykluczenia transportowego oraz ustanowienia odpowiednich kryteriów (np. progów dochodowych oraz innych) udzielenia wsparcia.
- Wsparcie analityczne. Złożoność, skala i wielowymiarowość prac oraz późniejszego funkcjonowania SFK wymaga wsparcia analitycznego. Dotyczy to w szczególności diagnozy stanu obecnego, prognozy przyszłych skutków oraz analiz obejmujących kryteria efektywnościowe. Ważne jest także skorelowanie mechanizmu SFK z innymi narzędziami polityki klimatyczno-energetycznej, w tym instrumentami finansowymi.
- Organizacje pozarządowe. Wysoce pożądany wydaje się udział interesariuszy spoza administracji. Uwzględnienie w pracach nad realizacją organizacji pozarządowych pozwoli
na wykorzystanie doświadczenia oraz możliwości docierania do grup docelowych
i beneficjentów SFK. Należy podkreślić, że poprzez standardowe mechanizmy działania trudno jest dotrzeć do niektórych, w szczególności tych najbardziej potrzebujących wsparcia, członków grupy docelowej. - Działania wyprzedzające. Środki z SFK będą dostępne dopiero, gdy instrument ten będzie zasilany wpływami ze sprzedaży na aukcjach uprawnień w ramach systemu ETS2,
a podejmowanie przewidzianych do dofinansowania działań wydaje się rzeczą pilną i powinno następować już obecnie. Dlatego też wysoce pożądane wydaje się opracowanie
i uruchomienie mechanizmów, które umożliwiłyby wspieranie działań podejmowanych przez potencjalnych przyszłych beneficjentów SFK już teraz. Mechanizmy takie mogłyby opierać
się na środkach krajowych i/lub być swoistym prefinansowaniem przyszłego wsparcia wykorzystującego zasoby SFK.
Opieka merytoryczna: Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych CAKE