Rekomendacje z obszaru
ZARZĄDZANIA RYZYKIEM ZMIAN KLIMATYCZNYCH
Wprowadzenie
Miasta są najbardziej narażone ma skutki zmian klimatu. Gwałtowne zjawiska pogodowe, jak np. opady nawalne, stają się dla nich wielkim wyzwaniem, zwłaszcza, że dotychczasowa często chaotyczna gospodarka przestrzenna doprowadziła w wielu miastach do nadmiernego uszczelnienia przestrzeni, zabudowy terenów zagrożonych powodzią i podtopieniami. Chociaż średnie wartości opadów deszczy w Polsce nie zmieniają się znacząco, to ich intensywność jest większa, częściej występują deszcze gwałtowne i nawalne. Stąd dotychczasowe podejście do projektowania infrastruktury oraz norm dotyczących jej projektowania wymaga modyfikacji. Dotyczy to np. szczegółowych danych odnośnie opadów wykorzystywanych do dokonywania obliczeń projektowych.
Nowoczesne technologie stwarzają możliwości precyzyjnego prognozowania opadów z kilkugodzinnym wyprzedzeniem, przygotowanie infrastruktury na przyjęcie zwiększonych opadów oraz ostrzeżenie mieszkańców, którzy mogą się przygotować na nadchodzące zagrożenie. Jednak takie systemy są zaadaptowane w niewielu miastach w Polsce, choć można zauważyć, że w ostatnim czasie nawet mniejsze miasta dostrzegają korzyści z wdrożenia tych zaawansowanych technologii. Z pewnością istnieje problem z argumentowaniem konieczności wprowadzania takich nowych technologii, gdyż prawdopodobieństwo ziszczenia się ryzyka deszczy nawalnych jest trudne do oszacowania.
Miasta nie są w stanie samodzielnie udźwignąć całości inwestycji związanych z ich dostosowaniem do zmian klimatu. Choć podejmowane są ważne działania, w tym inwestycyjne, to jednak skala intensywności zjawisk pogodowych może być zaskakująca i prowadzić do znaczących start i uniedogodnień dla mieszkańców. Wizerunek samorządu zawsze znacząco traci w przypadku takich zdarzeń jak podtopienia, nawet jeżeli podjęte zostały wszelkie możliwe działania. Mieszkańcom trudno jest przyjąć i zaakceptować, że w ciągu krótkiego czasu spadł miesięczny (lub większy) opad i wszelkie straty spisują na karb niewydolności samorządów. W związku z tym podkreślić należy z jednej strony konieczność dalszych zintegrowanych inwestycji wspieranych z zewnętrznych źródeł finansowania, a z drugiej konieczność edukowania społeczeństwa. Trzeba podjąć działania, aby wzmocnić współudział społeczeństwa w procesie podejmowania decyzji w zakresie adaptacji do zmian klimatu co powinno prowadzić do współodpowiedzialności za dobrze funkcjonujące, odporne i wrażliwe na wodę miasto (resilience city & water sensitive city). Działania samorządów muszą być oceniane nie tylko na podstawie wskaźników finansowych, ale również tych związanych z wykorzystaniem zasobów, w tym wody i energii.
Należy również zwrócić uwagę na dwie istotne kwestie. Mianowicie, wytyczne dla inwestycji odpornych na zmiany klimatu oraz większe zaangażowanie przez instytucje sektora finansowego, poprzez uwzględnianie ryzyka ekologicznego w prowadzonej działalności. Kredytodawcy powinni w większym stopniu zwracać uwagę na zabezpieczenie inwestycji przed np. negatywnymi skutkami gwałtownych zdarzeń atmosferycznych co jest w ich interesie, gdyż zabezpiecza spłatę zaciągniętego zobowiązania. Dla ubezpieczycieli z kolei jest ważne, w którym momencie zaczyna się ich odpowiedzialność za powstałe szkody. Aby to umożliwić konieczne są zmodyfikowane standardy dla inwestycji oraz większe uwzględnianie ryzyka klimatycznego w ocenach oddziaływania na środowisko. Jednocześnie pamiętać należy, że osiągnięcie odporności[1] na skutki zmian klimatu musi być prowadzone z uwzględnieniem zasad sprawiedliwości i solidarności społecznej. Przeprowadzone w ostatnim czasie analizy pokazują, że ryzyko ekologiczne jest w niewielkim stopniu objęte ubezpieczeniami. W skali UE jest to ok. 30%, ale w Polsce to zaledwie 7%[2]. To pokazuje, jak wielkie wyzwanie stoi przed sektorem ubezpieczeniowym. Przejmowanie ryzyka i jego reasekuracja będzie wymagała sprawnych mechanizmów jego oceny.
Inwestycje w działania adaptacyjne są konieczne, jednak pojawia się pytanie o ich skale i zakres. Przeprowadzenie pełnego rachunku ekonomicznego dla inwestycji odpornych na zmiany klimatu jest nowym wyzwaniem. Z jednej strony mamy wysoki poziom niepewności, z drugiej presję społeczeństwa na zapewnienie poczucia bezpieczeństwa. Gdzie należy postawić próg inwestowania i stwierdzić, że zabezpieczenie na wypadek wyższego poziomu ryzyka jest już nieuzasadnione i musimy – jako społeczeństwo – pewien poziom ryzyka zaakceptować? Niepewność, długi okres życia większości proklimatycznych inwestycji, a nawet zdolność do samoodtwarzania zdolności absorpcyjnych to wyzwania dziś słabo odzwierciedlane w rachunku efektywności inwestycji.
Ważnym elementem systemu adaptacji do zmian klimatu są instrument ekonomiczne, w tym opłaty. W Polsce dużo dyskusji wywołało wprowadzenie opłaty od utraty retencji oraz systematyczne wprowadzanie opłat za odprowadzanie wód opadowych do kanalizacji deszczowej (na skutek wyłączenia wód opadowych i roztopowych z kategorii ścieków, a tym samym wyłączenia z taryf). Działanie opłat za utracona retencję jest nieskuteczne, głownie z powodu małej grupy podmiotów je płacących, a także takie zaprojektowanie stawek, że ich funkcja bodźcująca jest ograniczona. Konieczna jest zmiana charakteru tych opłat. Powinny być powszechne, a ich główna funkcją powinna być motywacja do podejmowania działań związanych z właściwym zagospodarowani wód opadowych i roztopowych. Ich wdrażanie powinno być stopniowe z rosnąca w czasie stawką i ulgami, a nawet zniesieniem opłaty w przypadku zagospodarowania wód opadowych. Takie rozwiązanie z jednej strony daje czas obywatelom i podmiotom gospodarczym na dostosowanie się do nowych wymagań, a z drugiej wzmacnia funkcję bodźcującą tego instrumentu ekonomicznego. Poprawy wymaga jednoznaczne określenie podstawy prawnej dla pobierania opłat za odprowadzanie wód do kanalizacji deszczowej.
Rekomendacje
- Opracowanie metodyki progów podatności miast na zmiany klimatycznych.
Obecnie metodyka planów adaptacji miast do zmian klimatycznych nie określa progów podatność, przy którym miasto jest niezdolne do poradzenia sobie z negatywnymi skutkami zmian klimatu lub wykorzystania szans związanych z tymi zmianami. Podatność jest złożoną funkcją rodzaju, natężenia, skali i szybkości zmian, na które narażone jest miasto. Z tego powodu oraz z uwagi na wrażliwości i potencjał adaptacyjny miasta, opracowanie progów, dla których miasto nie jest wstanie poradzić sobie społecznie, finansowo i organizacyjnie, w celu osiągnięcia bezpieczeństwa mieszkańców jest wysoce pożądane.
- Rozpowszechnienie podręcznika określającego metodykę oceny efektywności inwestycji w zarządzaniu ryzykiem zmian klimatu.
Opracowanie metodyki oceny efektywności inwestycji obejmującego wycenę pieniężną wszystkich istotnych efektów inwestycji – bezpośrednich i pośrednich – ekonomicznych, ekologicznych oraz społecznych kosztów i korzyści wynikających z realizacji projektu i porównaniu ich z nakładami inwestycyjnymi i kosztami późniejszej eksploatacji. Kompleksowa ocena zwymiarowania parametrów obecnie trudnych do określenia (życie i zdrowie ludzkie, korzyści pośrednie, koszty środowiskowe) przyczyni się do optymalizacji decyzji działań związanych z adaptacją do zmian klimatu. Dla miast najlepszym narzędziem byłoby opracowanie i rozpowszechnienie podręcznika analizy kosztów i korzyści w podejmowaniu takich decyzji.
Obszary konieczne przy podejmowaniu inwestycji w zakresie zarządzania ryzykiem:
- Dywersyfikacja ryzyka
- Dywersyfikacja inwestycji
- Dywersyfikacja odpowiedzialności
Dywersyfikacja ryzyka rozumiana jest jako większe zaangażowanie sektora finansowego (w tym bankowego i ubezpieczeniowego) w przejmowanie i reasekurowanie ryzyka klimatycznego. Aby jednak mogło do tego dojść konieczne jest wprowadzenie wytycznych dotyczących oceny inwestycji odpornych na zmiany klimatu oraz ocen oddziaływania na środowisko w kierunku uwzględniania ryzyka klimatycznego.
Dywersyfikacja inwestycji jest rozumiana jako poszerzenie niezbędnych i uzasadnionych ekonomicznie inwestycji w szarą infrastrukturę o inwestycje w błękitno-zieloną infrastrukturę zwłaszcza w skali mini i micro. Będzie to prowadziło do mniejszego obciążenia szarej infrastruktury zarówno w czasie wystąpienia zjawisk typowych jak i ekstremalnych. Skala i zakres inwestycji musi być oceniany w oparciu o ryzyko. Należy wyznaczyć poziom akceptowalnego społecznie ryzyka i projektować działania inwestycyjne z uwzględnieniem efektywności ekonomicznej, skuteczności ekologicznej i akceptowalności społecznej. Nie ma możliwości, aby przygotować infrastrukturę na każde warunki ekstremalne i takie działania są nieuzasadnione ekonomicznie. Należy kłaść nacisk na działania zmierzające do podniesienia odporności miast na skutki zmian klimatu, odporności rozumianej jako zdolności do szybkiego powracania do stanu typowego po wystąpieniu zjawiska ekstremalnego. Pełna znajomość kosztów pośrednich i bezpośrednich w podejmowaniu i braku podejmowaniu decyzji w procesie adaptacji do zmian klimatycznych przyspieszy proces akceptacji społecznej do wymuszenia zmian. Określenie kosztów i korzyści w rozbiciu na poszczególne sektory gospodarki i społeczeństwa powinno być pierwszym krokiem do rozpoczęcia procesu dywersyfikacji współodpowiedzialności finansowej w bezpieczeństwie zmieniającego się ryzyka związanego ze zmianami klimatu.
Dywersyfikację odpowiedzialności należy rozumieć jako podejmowanie działań mających na celu zaangażowanie jak największej liczby interesariuszy, mieszkańców, podmiotów gospodarczych, sektora pozarządowego i administracji w realizowanie wspólnego celu jakim jest przygotowanie miasta na skutki zmian klimatu. Konieczna jest współodpowiedzialność wszystkich zaangażowanych stron. Ogromne znaczenie ma budowanie świadomości, że wszystkie działania, również te mikro i indywidualne mają ogromne znaczenie. W związku z tym należy wykorzystać narzędzia do budowania zbiorowej (wspólnotowej) odpowiedzialności np. poprzez systemy do gromadzenia danych o mikroretencji, publikowania tych informacji i wskazywania, że dzięki podejmowanym działaniom zbiorowym chronimy miasto przed negatywnymi skutkami zmian klimatu.
- Stworzenie systemów wspierających podejmowania decyzji
Obecny brak dostępu do danych (finansowych, prognoz klimatycznych oraz ich korelacji) uniemożliwia pełną ocenę w procesie podejmowania decyzji adaptacyjnych. Rozbudowanie procesu agregacji historycznych i nowych danych przyczyni się do tworzenia systemów bezpieczeństwa zagrożeń, a tym samym da możliwość poszukiwania najbardziej efektywnych rozwiązań w adaptacji do zmian klimatu.
[1] Odporność jest definiowana jako zdolność do szybkiego powracania do właściwego, normalnego funkcjonowania po wystąpieniu zjawiska ekstremalnego, a nie – jak jest błędnie rozumiana – jako brak negatywnych skutków tego zjawiska.
[2] KOMUNIKAT KOMISJI DO PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO, RADY, EUROPEJSKIEGO KOMITETU EKONOMICZNO-SPOŁECZNEGO I KOMITETU REGIONÓW Budując Europę odporną na zmianę klimatu – nowa Strategia w zakresie przystosowania do zmiany klimatu COM/2021/82 final, b.d., COM/2021/82 final, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=COM%3A2021%3A82%3AFIN.