Szybki wzrost inflacji spowodowany m.in. kryzysem energetycznym i konfliktem zbrojnym w Ukrainie oraz obniżające się realne dochody samorządowych finansów wywoływały w ostatnich latach negatywne skutki dla gospodarki kraju oraz stabilności finansowej samorządów. Pojawiające się optymistyczne prognozy dostępu do funduszy europejskich, perspektywa odbudowania dochodów własnych samorządów sprawiają, że miasta wzmacniają potencjał inwestycyjny i muszą szybko adoptować swoje budżety oraz strategie celem sprawnego podejmowania decyzji inwestycyjnych.
Dla małych samorządów kluczowe może być wsparcie inwestycji w infrastrukturę lokalną, rozwój małych i średnich przedsiębiorstw oraz poprawa dostępności usług publicznych, podczas gdy dla dużych samorządów istotne mogą być inwestycje w duże projekty infrastrukturalne oraz innowacyjne technologie.
Dla małych samorządów istotne mogą być programy dotacyjne, fundusze strukturalne, partnerstwa publiczno-prywatne oraz pomoc techniczna w planowaniu i realizacji projektów, podczas gdy dla dużych samorządów ważne mogą być emisje obligacji, kredyty inwestycyjne, fundusze europejskie oraz współpraca z sektorem prywatnym.
- Jakie są sposoby niwelowania głównych różnic i wyzwań w procesach inwestycyjnych pomiędzy małymi a dużymi samorządami?
- Jakie instrumenty i mechanizmy wsparcia inwestycyjnego mogą być skuteczne dla różnych typów samorządów oraz wzmacniają współpracę aglomeracji z gminami ościennymi?
- Jakie działania podejmowane są przez rząd, BGK oraz regionalne agencje rozwoju w celu wspierania różnych typów samorządów w kluczowych dla nich obszarach inwestycyjnych?
- Z jakich źródeł finansowania alternatywnych do dotacji budżetowych, środków z funduszy spójności, czy wsparcia z NFOSiGW mogą skorzystać jednostki samorządu terytorialnego? Czy mogą to być środki z Banku Gospodarstwa Krajowego, Europejskiego Banku Inwestycyjny czy EBRD dedykowane do finansowania inwestycji samorządowych
- Czy samorządy powinny już przestawiać się na finansowanie inwestycji z środków zwrotnych?