Postępy w edukacji, ochronie zdrowia i technologii kształtują w obywatelach oczekiwania związane ze stosowaniem przez władze zasad przejrzystości oraz zapewnienia udziału społecznego w zarządzaniu i podejmowaniu decyzji w sprawach publicznych na poziomie lokalnym, ale także o znaczeniu globalnym. Nowe technologie spowodowały, że każda osoba mająca dostęp do Internetu ma możliwość przekazania swojego punktu widzenia. Szybkie rozpowszechnianie się informacji za pośrednictwem mediów społecznościowych odgrywa coraz większą rolę w kształtowaniu opinii, organizacji protestów społecznych oraz wywieraniu presji na władze i społeczność międzynarodową. Nowoczesne media mają także duży i wciąż rosnący wpływ na poznawanie innych kultur i kształtowanie postaw otwartości oraz tolerancji. Coraz większa świadomość praw jednostki i wzajemna współpraca obywateli z władzami dla dobra wspólnego może umożliwić znaczący postęp w rozwoju społecznym i gospodarczym.
Jednym z przejawów znaczenia człowieka – obywatela w rozwoju miast na całym świecie jest rosnące znaczenie jakości życia jako ostatecznego i kluczowego wyznacznika rangi danego miasta. Przejawami troski o jakość życia mieszkańca są m.in. dbałość o środowisko naturalne, zrównoważony transport, poziom świadczonych usług publicznych oraz różnorodność oferty mieszkaniowej i rynku pracy. Odrębną kwestią jest dbałość o rozwój kultury i sportu jako mechanizmu spajającego tkankę społeczną oraz rosnące znaczenie kultury jako czynnika stymulującego wzrost gospodarczy w mieście. Na jakość życia wpływają także postawa tolerancji wobec różnorodności, niedyskryminowanie odmienności oraz poszanowanie wielokulturowości. W związku z powyższym podmioty miejskie powinny w swoich działaniach, zgodnie z trendami światowymi, uwzględniać partycypację publiczną, dialog międzykulturowy i integrację społeczności lokalnej oraz projektować usługi i przestrzeń publiczną, uwzględniając potrzeby, styl życia i emocje wszystkich mieszkańców.
Kim są ludzie, którzy w miastach żyją? Wszyscy mają swoje utrwalone przyzwyczajenia, preferencje związane z miastem. Jedni robią zakupy w centrum, lubią odwiedzać place zabaw, targi śniadaniowe, inni są dumni ze starych dzielnic, chcą zostać radnymi osiedlowymi, chcą więcej zarabiać, korzystają z pływalni miejskich, regularnie chodzą do kina w jednym z centrów handlowych, odwiedzają znajomych na starym rynku, korzystają z samochodu dziadków; jeszcze inni robią zakupy na osiedlu i targowiskach miejskich, poruszają się komunikacją miejską, odwiedzają zoo i tereny rekreacyjne, mają poczucie dumy z mieszkania na swoim osiedlu. Każda osoba mieszkająca w mieście ma swoje aspiracje, oczekiwania i marzenia związane z miastem. Miasta i ich włodarze mają pomóc w ich realizacji.
W obecnej dyskusji chcemy się skupić na marketingu miast, w którym grupą docelową są mieszkańcy, dla zapewnienia im kluczowych informacji, włączyć do działania i zachęcić, tak aby liczne inicjatywy lokalne wpisywały się zarówno w potrzeby środowisk miejskich, jak i ogólnoświatowe trendy.