Kontekst debaty:
Nowa perspektywa finansowa i fundusze spójności w tej edycji programowania wpisują się w plany odbudowy i zwiększania odporności. Te ostatnie, obok wsparcia finansowego, przewidują przeprowadzenie reform i wyznaczają osiągnięcie celi ilościowych. Tak duże fundusze publiczne nie były do tej pory dostępne w kraju na przeprowadzenie reform strukturalnych, rozwój infrastruktury, kompetencji czy wdrażanie polityk rozwojowych. Samorządy w każdym kraju członkowskim UE odgrywają istotną rolę przy programowaniu i wdrażaniu funduszy unijnych. Mimo, że wyzwania z realizacją wizji Europy zdigitalizowanej i zeroemisyjnej są odmienne w różnych krajach, regionach i na różnych szczeblach samorządów to lekcje z przeszłości oraz możliwości korzystania z doświadczeń innych powinny być inspirujące i pomocne. Ryzyko wykluczenia społecznego, czy cyfrowego, ubóstwa energetycznego czy wyludnienia i pozbawienia szans rozwoju gospodarczego miast i regionów jest realne przy szybkich procesach zmian strukturalnych. A ostatecznie bez poparcia społecznego, zdolności adaptacyjnych biznesu i samorządów do nowych warunków trudno sobie wyobrazić sukces Europejskiego Zielonego Ładu. Samorządy w Polsce z sukcesem wdrażały fundusze strukturalne. Obecnie mamy jednak warunki postpademiczne, związane z ryzykiem inflacji, recesji i konfliktem wojennym, co sprawia, że niepewność w planowaniu się zwiększyła. Dodatkowo reformy wynikające z KPO będą nakładały nowe obowiązki na samorządy. W takiej sytuacji wymiana doświadczeń, dzielenia się lekcjami z własnych sukcesów i porażek powinna przynieść korzyści wszystkim.