Podatek od nieruchomości wymaga reformy. Co prawda, w zależności od kontekstu, różny jest zakres postulowanych zmian, przekonanie jednak co do konieczności weryfikacji obowiązujących przepisów, jest już całkiem powszechne. Zmiana, której oczekiwać można w nadchodzących miesiącach odnajduje swoje bezpośrednie uzasadnienie w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego (Trybunał uznał część przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych za niezgodne z Konstytucją). Prawodawca, aby usunąć stan niekonstytucyjności ma czas do końca 2024 r. Zaistniała sytuacja mnoży pytania. Zasadnicze z nich wydaje się dotyczyć możliwości zagwarantowania konstytucyjności przepisów przy jednoczesnym zachowaniu dotychczasowego stanu rzeczy.
Czy zatem od 2025 r. podatek od nieruchomości będzie generował takie same koszty i dochody jak dotychczas? Czy zakres czynności zmierzających do prawidłowego zrealizowania zobowiązania będzie tożsamy? Czy ewentualne ryzyka związane z nowelizacją przepisów, dadzą się zaakceptować w świetle potencjalnych korzyści płynących z pewnego i stabilnego przedmiotu opodatkowania?
Panelowa dyskusja poświęcona będzie poszukiwaniu odpowiedzi m.in. na wyżej postawione pytania.