Jednym z największych problemów mieszkańców południowej części obszaru metropolitalnego są dojazdy do pracy, szkoły i powroty do domów. Już obecnie codziennie tracą oni swój czas i pieniądze w korkach, które z każdym rokiem są tylko coraz większe. Alternatywą dla stojących na tych samych, zatłoczonych ulicach samochodów i autobusów może być ekologiczny, szybszy i zabierający więcej pasażerów transport kolejowy.

Zrealizowany w latach 2010-2015 projekt PKM udowodnił, że najlepszym rozwiązaniem gwarantującym zapewnienie transportu zbiorowego dla mieszkańców dynamicznie rozwijających się nowych dzielnic Gdańska i sąsiednich gmin jest właśnie kolej. Dlatego Samorząd Województwa Pomorskiego razem z Miastem Gdańsk podjęli się realizacji nowego, wizjonerskiego projektu o nazwie „Pomorska Kolej Metropolitalna Etap II – Rozwój infrastruktury transportowej w południowej części Obszaru Metropolitalnego Gdańsk Gdynia Sopot w powiązaniu z regionalną siecią kolejową Województwa Pomorskiego” – w skrócie PKM Południe.

Zakłada on budowę całkowicie nowej, zeletryfikowanej i dwutorowej linii kolejowej od przystanku SKM Gdańsk Śródmieście przez południowe dzielnice Gdańska do Kowal i jej późniejszego połączenia zarówno z istniejącą linią kolejową nr 248 (czyli popularną PKM-ką), jak i nieczynną obecnie, wymagającą modernizacji linią nr 229 (Pruszcz Gdański – Stara Piła).

W latach 2021-2023 powstało Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe (STEŚ), które wskazało rekomendowany przebieg PKM Południe oraz niezbędną rezerwę terenową. Wykonane na potrzeby STEŚ analizy wykazały jednoznacznie, że odcinek aglomeracyjny (Gdańsk Śródmieście – Kowale) jest kluczowy dla całego projektu, a przewidywane na nim prognozy ruchu uzasadniają jego realizację w pierwszej kolejności.

Na odcinku tym planowanych jest 6 nowych przystanków kolejowych:

  1. Trakt Św. Wojciecha
  2. Madalińskiego
  3. Łostowice – Świętokrzyska
  4. Niepołomicka
  5. Wielkopolska
  6. Świętokrzyska – Węzeł Kowale

Powstać ma tu całkowicie nowa, dwutorowa i zelektryfikowana linia kolejowa, biegnąca od dzisiejszego przystanku SKM Gdańsk Śródmieście przez południowe dzielnice Gdańska do Kowal, gdzie planowany jest duży węzeł przesiadkowy, skomunikowany z innymi środkami transportu i 3-poziomowym parkingiem na 2,1 tys. aut. Dzięki temu od samego początku będą mogli z niego korzystać również mieszkańcy sąsiednich gmin Pruszcz Gdański, Kolbudy i Żukowo, a  także kierowcy jadący do metropolii z zachodnich i południowych części Pomorza oraz turyści docierający na wybrzeże autostradą A1 i planujący odwiedzić Trójmiasto.

Co ważne, PKM Południe będzie przedłużeniem linii SKM, więc pasażerowie z Kowal i wszystkich pozostałych nowych przystanków będą mogli dojechać pociągiem nie tylko do Gdańska Głównego, ale także bezpośrednio do Sopotu, Gdyni, Wejherowa – czyli wszędzie tam, dokąd obecnie dojeżdża SKM. Sam czas dojazdu będzie bezkonkurencyjny – pociągiem z Kowal do Gdańska głównego można będzie dostać się w zaledwie 14 minut! Dla porównania samochodem w godzinach szczytu zajmuje to nawet 45-60 minut.

W związku z tym nic dziwnego, że zainteresowanie tą inwestycją jest ogromne. W 3 seriach konsultacji społecznych zorganizowanych w 2022 r. wzięło udział prawie 600 osób stacjonarnie i ponad 1400 online, a nagrania z nich w na kanale YouTube PKM obejrzało ponad 6000 osób. Stronę internetową dedykowaną projektowi PKM Południe tylko w pierwszym miesiącu od jej uruchomienia wyświetlono ponad 100 tysięcy razy!

Najczęściej zadawanym przez mieszkańców pytaniem nie było „czy” tylko kiedy ta inwestycja powstanie? Z analiz ruchu wykonanych na potrzeby STEŚ wynika, że z nowej linii kolejowej korzystać może blisko 50 tys. pasażerów na dobę – 28 tysięcy na odcinku 1 od Traktu Św. Wojciecha do przystanku Łostowice-Świętokrzyska i 18 tysięcy na odcinku 2 – od Łostowic do węzła Kowale. To jeden z większych potencjałów, jeżeli chodzi o projekty kolejowe w całym kraju, o ile nie największy.

Koszty inwestycji według aktualnych szacunków to około 2 miliardów złotych (dla porównania koszt pierwszej PKM zamknął się w 1,1 mld zł). Duża część nowej linii będzie bardziej przypominać metro niż klasyczną kolej, gdyż na wielu odcinkach będzie biegła pod ziemią albo w głębokich wykopach lub na estakadach. Zaledwie kilkaset metrów aglomeracyjnego odcinka PKM Południe będzie biegło na powierzchni ziemi. Z sześciu planowanych przystanków dwa będą pod ziemią, dwa w wykopie, a dwa na estakadach. To wszystko sprawia, że inwestycja ta będzie ogromnym wyzwaniem zarówno inżynierskim, jak i organizacyjnym.

Obecnie trwa przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej odcinka aglomeracyjnego PKM Południe i towarzyszących mu dwóch inwestycji drogowych miasta Gdańsk. Projekt budowlany wraz z pozwoleniami na budowę ma być gotowy w 2027 r. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem – czyli uda się zdobyć dofinansowanie z UE oraz uzyskać bez opóźnień wszystkie niezbędne decyzje administracyjne – to aglomeracyjny odcinek PKM Południe ma szansę powstać do 2030 r.

 

Zobacz również

Wybierz wydarzenie
Europejskie Forum Samorządowe14-15 października 2024, Poznań

ZAPISZ SIĘ NA NEWSLETTER!

W ramach newslettera przesyłać będziemy informacje o inicjatywach Samorządowego Kongresu Finansowego. Możesz spodziewać się także zaproszeń do udziału w debatach, ale również materiałów eksperckich w postaci komentarzy, artykułów czy raportów i filmów video.

Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji drogą elektroniczną (newsletter) i listowną na temat innych wydarzeń organizowanych przez Fundację Centrum Myśli Strategicznych. Zgoda jest obowiązkowa. Administratorem moich danych osobowych jest Fundacja Centrum Myśli Strategicznych z siedzibą ul. Stępińska 28, 00-739 Warszawa, e-mail: kontakt@fundacjacms.pl Mam prawo cofnąć zgodę w każdym czasie (dane przetwarzane są do czasu cofnięcia zgody). Mam prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego jakim jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa oraz prawo do przeniesienia danych.*

 

Wyszukaj na stronie

Anuluj wyszukiwanie