Kongres Local Terends to wydarzenie, które dedykowane jest administracji centralnej, samorządom ale też biznesowi (…) Są problemy, których samorządy nie są w stanie same rozwiązać (…) Będziemy skupiać się na takich tematach jak starzenie się społeczeństwa, infrastruktura (…) a także nad kwestiami zagrożeń związanych ze zmianami klimatu, ale także cybernetycznych.
Aktualności
Przeczytaj również:
Rada Programowa Local Trends
Local Trends w obiektywie
Powiedzieli podczas Europejskiego Forum Samorządowego 2025
Filip Bittner,
Wiceprezes Zarządu, Grupa MTP
Wojciech Jankowiak,
Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego
W pierwotnym kształcie przedmiotem naszego zainteresowania były sprawy podstawowej infrastruktury komunalnej, usług publicznych. Te kwestie nadal są ważne, ale dziś zajmujemy się np. transformacją energetyczną, wyzwaniami związanymi z bezpieczeństwem (…) Każdy samorząd jest suwerenem, ale nie jest samotną wyspą, skazany jest na współpracę na każdym odcinku, na tworzenie sieci rozwojowych.
Leszek Bonna,
Wicemarszałek Województwa Pomorskiego
Wyasygnowaliśmy z budżetu unijnego jedną czwartą środków, które wspólnie wydajemy (…) daje to trwały efekt, trwały zrównoważony rozwój, a przecież nam samorządowcom o to przecież chodzi.
Magdalena Czarzyńska-Jachim,
Prezydentka Miasta Sopotu
W programie tegorocznego Kongresu są zawarte wszystkie wyzwania z którymi się mierzymy. (…) Jest nimi walka z dezinformacją, odbudowanie zaufania do instytucji samorządowych, rządowych, Unii Europejskiej (…) Tylko synergia prowadzi do tego, że będziemy skuteczni.
Jacek Jaśkowiak,
Prezydent Miasta Poznania
Mamy już akty dywersji ze strony Federacji Rosyjskiej na terenie państw Unii Europejskiej (…) Możemy czerpać wiedzę od miast ukraińskich jak się bronić przed dezinformacją, jak zapewniać bezpieczeństwo naszym mieszkańcom.
Miłosz Motyka,
Minister Energii
Dziś widzimy, że samorząd odpowiada prawie za wszystko (…) Samorząd nie jest narzędziem do wdrażania polityki rządu, musi być partnerem (…) jesteście nie przedłużeniem (polityki rządu) ale partnerem.
Sebastian Grabowski,
Prezes Fundacji ArchitectsPL oraz Twórca kanału MiastoMiasto
Media społecznościowe są bardzo popularnym narzędziem. Sztuczna inteligencja pozwala przez nie szerzyć dezinformację także na poziomie samorządowym.
Paweł Dobrzański,
CSO/Security Tribe Lead T-Mobile Polska, Członek Zarządu T-Mobile Polska Business Solutions
Samorząd musi zastanowić się nad tym, co jest najwyższą wartością. Jest nią zapewnienie usług kluczowych dla zdrowia i bezpieczeństwa obywateli. To woda, transport, szpital, bezpieczeństwo publiczne (…) W każdym z tych obszarów następują ataki, wiele zagrożeń związanych jest z wodociągami.
Łukasz Krzykwa,
Director, Security Solutions Commercialization, w polskim oddziale Mastercard Europe
Obecnie poświęca się coraz więcej uwagi stwierdzeniu tego, że ktoś szykuje atak, czyli predykcji (…) Będziemy coraz bardziej potrzebowali wiedzieć co się dzieje i zdawać sobie sprawę z możliwości ataku. Dzięki wykorzystaniu potencjału sztucznej inteligencji będzie to coraz bardziej skomplikowane. Analiza predykcyjna to przyszłość.
Paweł Swianiewicz,
Dyrektor Narodowego Instytutu Samorządu Terytorialnego
W wielu strategiach rozwoju zakładana jest teraz policentryczność. Zakłada ona istnienie więcej niż jednego centrum. W przygotowywanej przez rząd strategii zdefiniowanych jest więcej niż 80 centrów w kraju.
Leszek Bonna,
Wicemarszałek Województwa Pomorskiego
Na Pomorzu jak w soczewce widać potrzebę policentryczności (…) Jest dziewięć miejskich obszarów funkcjonalnych, wokół których koncentrujemy rozwój. W obecnej perspektywie budżetowej Unii kierujemy na to więcej środków, żeby rozwój Pomorza był trwały i zrównoważony.
Mateusz Walewski,
Główny Ekonomista Banku Gospodarstwa Krajowego:
Jesteśmy krajem, w którym liczba ludności będzie spadała (…) w niektórych regionach do 2040 roku liczba ludności spadnie o kilkanaście procent. Jesteśmy krajem w porównaniu do OECD mało zamożnym, to znaczy, że mamy ograniczone możliwości dowolnego kierowania środków.
Beata Moskal - Słaniewska,
Prezydent Miasta Świdnica:
Dobrze, że Zintegrowane Inwestycje Terytorialne powstały, natomiast faktycznie było ich bardzo mało. Mieliśmy mniejszy wpływ na cele, czasami środki były odgórnie podzielone, były np. bardzo małe środki na termomodernizację (…) Dolny Śląsk wyróżnił się bardzo dynamicznym rozwojem transportu kolejowego.
Jan Olbrycht,
Poseł do Parlamentu Europejskiego w latach 2004-2024:
W rządowej strategii chodzi o utrzymanie policentrycznego układu kraju oraz wzmocnienie ośrodków, które są źródłem rozwoju (…) Nie może być jednej miary dla wszystkich, konieczne jest przeanalizowanie, gdzie są silne strony (…) Nie ma jednej sytuacji właściwej dla wszystkich (…) nadchodzi czas wspólnego działania na wszystkich szczeblach władzy.
Hanna Majszczyk,
Podsekretarz Stanu, Ministerstwo Finansów
Z punktu widzenia budżetu państwa reforma była działaniem obciążającym. Natomiast przekierowanie środków do samorządów umożliwia rozwój na poziomie lokalnym, co przekłada się na wzrost PKB.
Piotr Husejko,
Skarbnik Miasta Poznania
Ustawa o dochodach samorządów problemów finansowania oświaty nie rozwiązała (…) Samorządy powinny mieć możliwość rozliczeń między sobą, zwłaszcza jeśli uczniowie z jednych z nich wybierają szkoły w innych.
Maciej Grabowski,
Prezes Zarządu, Centrum Myśli Strategicznych, Dyrektor programowy Local Trends
Ciepłownictwo jest być może najmniej docenianym obszarem transformacji energetycznej, a wymagającym największych inwestycji. Policzyłem, że przez 25 lat są to nakłady rzędu 300 mld zł, a być może nawet 450 mld zł. Pytanie jest kto ma to sfinansować?
Michał Baj,
dyrektor zarządzający pionem programów rządowych w Banku Gospodarstwa Krajowego
W każdej gminie czynniki ryzyka są inne i stopień możliwości wystąpienia tego ryzyka też jest inny (…) ale chodzi o to, żeby gminy mogły zastanowić się, w jaki sposób ich inwestycje mogą wpłynąć na ograniczenie ryzyka.
Dorota Zawadzka-Stępniak,
Prezes Zarządu, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
Skala dostępnych środków i wyzwań w transformacji energetycznej pokazuje, że nie zrealizujemy jej bez udziału sektora prywatnego. Środki publiczne powinny stanowić gwarant, żeby sektor prywatny wszedł w pewne inwestycje służące transformacji.
Cezary Stypułkowski,
Prezes Zarządu, Bank Pekao S.A.
Konieczne jest, żeby bilanse firm ciepłowniczych się broniły. Jeśli nie wiemy za ile za trzy czy pięć lat będą sprzedawały ciepło, nie będzie to bankowalne. Być może potrzebny jest fundusz krajowy, który zobaczy bilanse tych firm, do niektórych będzie mógł dokładać. Wtedy w pewnym sensie będzie to bankowalne.
Ewa Gałka,
Członkini Rady Narodowego Instytutu Wolności, Stowarzyszenie Centrum Promocji i Rozwoju Inicjatyw Obywatelskich PISOP, Sieć Wspierania Organizacji Pozarządowych SPLOT
Otworzyliśmy jedno z najnowocześniejszych w samorządach centrum cyberbezpieczeństwa, które współpracuje z Urzędem Wojewódzkim i zajmuje się m.in spółkami miejskimi. Mamy kilka cyberataków tygodniowo i to centrum im zapobiega (…) Zidentyfikowaliśmy miejsca, w których ludzie mogą się ukryć (…) Powstał ośrodek debaty międzyregionalnej, który prowadzi debaty o tym, jak przeciwdziałać dezinformacji (…) W przyszłym roku rozpoczniemy plan edukacji mieszkańców w zakresie bezpieczeństwa i reagowania na dezinformację.
Klaudia Wojciechowska,
Współzałożycielka i konsultantka, ADD Analizy Dane Dialog
Musimy się słuchać. Z potrzeb w małych wydziałach lub małych urzędach bierze się największa wiedza. Otwartość do spotkania z ludźmi i oswojenia strachu. Przełamywanie strachu wśród pracowników będzie tym pierwszym krokiem.
Strategia o słuchaniu może okazać się lepsza niż mówienie „wdrażamy!”
Paweł Czuliński,
Burmistrz Miasta i Gminy Twardogóra
W samorządach AI nie zabierze pracy, bo jest bardzo dużo spraw rozpatrywanych indywidualnie. AI tylko poprawi komfort pracy.
dr Paweł Kowalski,
Doktor nauk prawnych i aktywny radca prawny, Uniwersytet SWPS
Krytyczne myślenie szeroko rozumiane. Problem jest w tym, że ludzie wychowani analogowo, mają dużo większe rozumienie tego, co chcą uzyskać.
Osoby, które nauczyły się dobrze komunikować z AI, dobrze komunikują się również z innymi ludźmi.
Patrycja Szostok-Nowacka,
Profesor, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Medialnej
Media samorządowe są nie tylko do tego, żeby informować o tym, co się wydarzyło, ale też o planowanych zmianach (…) Zlecanie agencji marketingowej komunikacji z mieszkańcami jest błędem – ktoś obcy będzie informował o tym, co dotyczy nas. To się nie uda.
Agnieszka Strzelczyk-Kumienny,
Koordynator Zespołu ds. Promocji Miasta i Komunikacji Społecznej w Kwidzynie
W mediach samorządowych pojawiają się czasem treści propagandowe, włodarze za bardzo się eksponują, ogłaszają swoje sukcesy. Czasem prowokuje to do pojawiania się hejtu. Trzeba dobrze treści przygotowywać, tak, żeby mieszkańcy czuli, że jest to dla nich.
Marek Pawłowski,
Zastępca Dyrektora ds. analiz i badań społecznych, Wydział Rozwoju i Współpracy Międzynarodowej, Urząd Miasta Poznania
W social mediach musimy szybko zareagować na dezinformację, a media tradycyjne mogą być naszym sojusznikiem, żeby pewne postawy społeczne utrwalać. Tam może być głos ekspertów, który np. tłumaczy dlaczego profilaktyka jest istotna.
Jerzy Kurella,
Doradca Prezes Zarządu PSE S.A.
Analizując raporty finansowe, widzimy, że ten sektor [ciepłowniczy] jest od kilku lat mocno nierentowny. Chociaż istnieją przykłady rentownych jednostek, generalnie musimy zastanowić się, co zrobić z tymi aktywami i sieciami ciepłowniczymi.
Andrzej Gajewski,
Prezes Zarządu, ORLEN Termika
Wymaga się od nas podpisania oświadczenia, że gaz jest paliwem przejściowym i że docelowo będą stosowane biopaliwa. [...] Czy jednak w 2035 roku będą istniały warunki cenowe i fizyczne dla biopaliwa w polskiej sieci gazowniczej? Tego nie wiem. Dziś prawdopodobieństwo mogę ocenić na 0 lub 99%. Mimo tej niepewności, jestem zobowiązany do podpisania takiego dokumentu.
Konrad Purchała,
Wiceprezes Zarządu PSE S.A.
Tutaj wchodzi ta elastyczność sektora ciepłowniczego, który ma bardzo duży potencjał do zagospodarowywania nadwyżek energii. Można myśleć o pompach ciepła, magazynach energii, kotłach elektrodowych, i takie kompleksowe myślenie jest niezbędne.
Alice Neffe,
Country Manager, Steady Energy Poland
W momencie, w którym do gry wchodzą nie merytoryczne elementy [np. polityczne lub administracyjne decyzje], to finansowanie staje się trudniejsze. Największym wyzwaniem wydaje się przewidywalność przepływów finansowych (cash flow), które niósłby ze sobą taki projekt modernizacji.
Karol Wawrzyniak,
Zastępca Dyrektora Narodowego Centrum Analiz Energetycznych PSE
W Kuopio w Finlandii, miasto rozpoczęło wszystkie badania lokalizacyjne i środowiskowe, ale co najistotniejsze, rozpoczęli rozmowy z lokalną społecznością. Ankieta pokazała, że ponad 75% respondentów powiedziało, że energetyka jądrowa jest dobrym rozwiązaniem dla ciepła systemowego i nie mają problemu z tym, że reaktor jest w ich okolicy.
Piotr Kryszewski,
Dyrektor Zarządzający ds. zielonego Gdańska
Samorządy łączy z Lasami Państwowymi troska o środowisko (…) Wśród mieszkańców rośnie troska o środowisko, a mieszkańcy nie rozróżniają, czy jest to las komunalny, czy państwowy.
Adam Wasiak,
Dyrektor Generalny Lasów Państwowych
W lasach społecznych pozyskujemy drewno tylko tam, gdzie drzewa zagrażają bezpieczeństwu obywateli. Myślimy tam o zmianach stanów gatunkowych na gatunki odporne klimatycznie (…) Obecny system prawny w nielicznych przypadkach pozwala na przekazywanie lasów samorządom, ale można to zmieniać (…) Jesteśmy otwarci na dyskusję o podatku leśnym.
Krzysztof Kluza,
Product Manager Smart City, INEA sp. z o.o.
Nie do końca jasne procedury. Z tym samym kompletem dokumentów można zarejestrować samochód w Zielonej Górze, ale w Poznaniu już nie. Mieszkaniec jest integratorem, który przychodzi z dokumentami między wydziałami. Prostota jako wykładnia tego czy urząd działa, czy nie.
Agnieszka Siekierska-Otłowska ,
Dyrektor Pionu Handlowego, Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie
Procedury frustrują, długotrwałe kolejki, brak empatii. Idealna obsługa, cyfryzacja trzeba znaleźć kogoś, komu się chce zmieniać, możliwości zmiany, wizja procedur, apotem w dalszym kroku myślę o tym, jak cyfryzować – obieg dokumentów, korzystać z aplikacji i stwarzać wygodne płatności. Człowiek przede wszystkim
Joanna Erdman ,
Prezeska Zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa
Wszystkie urzędy w Polsce (znakomita większość) udostępnia formę płatności bezgotówkowych. Procedury nie zostały jeszcze wszędzie zmienione, ale coraz częściej urzędy myślą o tym, aby mieszańców nie zapraszać do urzędu bez potrzeby.
Karolina Wawrzyniak ,
Director, Public Sector, Mastercard Europe
Polska jest liderem w Europie w zakresie wdrażania cyfrowego portfela tożsamości. Każdy z nas powinien być dumny, że w Polsce jest blisko 10 mln osób, która korzysta z tej aplikacji. Za pomocą aplikacji można na przykład umówić wizytę w ZUSie, czy otrzymać e-receptę.
Katarzyna Kruszka-Pytlik ,
Prezes Zarządu Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych sp. z o.o. w Mosinie
Pierwszy wniosek z naszej dyskusji to to, że zintegrowane podejście do bezpieczeństwa klimatycznego i energetycznego jest kluczem do odporności państwa. Drugi wniosek -osiągnięcie odporności klimatycznej wymaga inwestycji w innowacje, edukację i partnerstwa lokalne. Kolejny wniosek to to, że transformacja energetyczna to nie tylko wyzwanie technologiczne, ale także społeczne i pokoleniowe. I budowanie tej świadomości jest na pewno bardzo ważne.
Bogdan Chojnicki ,
Klimatolog, profesor Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu
24 lutego 2022 roku w ciągu dwóch czy trzech tygodni zdecydowaliśmy, że będziemy mieli w Polsce energię atomową. Wcześniej przez 15 lat budowaliśmy elektrownię atomową, tylko nikt nie wiedział, gdzie ona będzie. Tymczasem wystarczyły rosyjskie armaty, żebyśmy sobie uświadomili, że nasze działania w kierunku zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego nie były wystarczające. Tak naprawdę to dopiero pod naporem rosyjskiej armii zaczęliśmy odkrywać jakie to ważne. Jak by wyglądała nasza niezależność energetyczna, gdybyśmy wcześniej zaczęli nasze działania adaptacyjne i na przykład zrezygnowali z rosyjskiego węgla 10 lat wcześniej?
Robert Gajda,
`Zastępca Prezesa Zarządu, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
Zawsze namawiam samorządowców, jak również miejskie wodociągi, żeby włączały się w pisanie planu mikroretencji, bo to działa jak naczynia połączone. Przygotowanie zbiorników bezodpływowych spowoduje, że jednak woda będzie zatrzymywana w naszym terenie. Co najważniejsze, z unijnych funduszy jest możliwość dofinansowania do 85% w Polsce wschodniej i do 80% pozostałych części kraju.
Julia Nowaczewska,
Przedstawicielka Młodych Ambasadorów Klimatu
Często mówi się, że młodzi ludzie czegoś nie zrozumieją. Że tematy ekologii społeczeństwa nie dotyczą, bo szary Kowalskiej w uproszczeniu nie zrozumie tego, co jest trudne. Ale tak naprawdę nie ma wiedzy, której nie można byłoby wytłumaczyć w sposób prosty. Instytucje powinny wprowadzać język, który jest przystępny dla odbiorcy, żebyśmy zobaczyli strategię. Bardzo pomoże edukacja oddolna czyli edukacja odbiorców, klientów. Należy przede wszystkim położyć nacisk na naukę. Nie na finanse, nie jakieś własne ekostandardy, tylko na naukę. Nauka powinna mieć pierwszeństwo, jeśli mówimy o zmianie klimatu i ochronie środowiska, ponieważ to właśnie nauka daje nam najwięcej prawdziwych informacji.
Rafał Ratajczak ,
Prezes Zarządu, Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu
Jako Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska będziemy wspierać wszelkie działania związane z małymi projektami, po to żeby w mniejszych miastach i gminach czy na terenach rolniczych wspierać właśnie retencję wody i edukować mieszkańców.
dr Justyna Przedańska,
Uniwersytet Gdański, Fundacja im. Stefana Batorego
Indeks samorządności to takie narzędzie badawcze, które podzielone na trzy segmenty, bada polityczną społeczną oraz finansową siłę jednostek samorządów terytorialnego. Z analiz przeprowadzonych przez nas dla Fundacji Batorego w ramach Indeksu samorządności za rok 2024 wynika że samorządność ma się troszeczkę lepiej niż to było w 2023 roku. W 2023 roku indeks wynosił 47,79 punktów w skali 100 punktowej. W kolejnym roku drgnął o 4,7 punkta plasując się na poziomie powyżej 52 punktów na 100. Kiedy rozpoczynaliśmy analizę siły samorządów w Polsce w 2014 indeks plasował się na wysokości 73 punktów. Oznacza to, że ten proces recentralizacji został faktycznie zatrzymany, natomiast nadal mamy sporo do odrobienia.